Nowe przepisy unijne dotyczące bezzałogowych statków powietrznych miały obowiązywać od 1 lipca 2020 r. Tak się jednak nie stanie. Do niemal końca roku nadal zastosowanie mają dotychczasowe przepisy krajowe.
Panująca epidemia COVID-19 wpłynęła na przesunięcie terminu wejścia w życie przepisów unijnych dotyczących bezzałogowych statków powietrznych. Zapisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowców miały być stosowane od 1 lipca 2020 r. Jednak ze względu na walkę z pandemią Polska, podobnie zresztą jak inne państwa członkowskie, zwróciła się do Komisji Europejskiej o odroczenie terminu. Zgodnie z jej decyzją nowe przepisy unijne wejdą w życie znacznie później niż zakładano.
Do końca roku obowiązują dronowe przepisy krajowe
Nowe przepisy unijne będą obowiązywały od 31 grudnia 2020., a więc 6 miesięcy po zaplanowanym wcześniej terminie. Oficjalny komunikat w tej sprawie został opublikowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (przejdź do komunikatu). Wynika z niego jasno, że przesunięcie terminu stosowania prawa unijnego w zakresie lotów bezzałogowców w przestrzeni powietrznej państw członkowskich Unii Europejskiej oznacza, że do końca tego roku kalendarzowego operatorów dronów obowiązują przepisy krajowe.
Jakie zmiany od początku 2021 w przepisach UAV?
Założeniami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa lotniczego było ujednolicenie przepisów i procedur dla dronów we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Rozporządzenie, którego wejście w życie teraz przesunięto, nie zakłada już podziału lotów na sportowe i rekreacyjne oraz inne niż sportowe i rekreacyjne. Nowa klasyfikacja lotów wprowadzi trzy kategorie główne:
- otwartą (loty w warunkach VLOS o najniższym stopniu ryzyka z koniecznością zaliczenia szkolenia i testu on-line przez osobę chcącą latać dronem o masie powyżej 250 g. Kategoria jest podzielona na podkategorie: A1 obejmującą loty nad ludźmi, ale nie zgrupowaniami; A2 dla lotów w bezpiecznej odległości poziomej od ludzi i A3 dotyczącą lotów daleko od ludzi i zabudowy),
- szczególną (loty VLOS i BVLOS, nie wymienione w kategorii otwartej; na podstawie zgody ULC lub posiadanego certyfikatu LUC),
- certyfikowaną.
Polska ma dodatkowe 6 miesięcy na wdrożenie nowych przepisów europejskich zgodnych z rozporządzeniem wykonawczym Komisji UE.