Od 1 lipca 2020 każdy użytkownik drona będzie zobligowany do rejestracji i przejścia specjalistycznego szkolenia i egzaminu. Polskie regulacje prawne zostaną zastąpione rozporządzeniami unijnymi.
Zmiana przepisów dotyczących użytkowania dronów jest już przesądzona. Każdy posiadacz bezzałogowca, nawet tego zakupionego w markecie, będzie podlegał obowiązkowi rejestracji. Na tym nie koniec. Dotychczas prawo polskie nie wymuszało na użytkowniku uzyskania świadectwa kwalifikacji do latania dronem, jeśli używał go do celów rekreacyjnych czy sportowych. Regulacje europejskie zmieniają te reguły.
Jak legalnie latać dronem? – użytkownik drona i jego uprawnienia
Z wprowadzonymi zasadami unijnymi powinni zapoznać się zarówno profesjonaliści jak i amatorzy rekreacyjnych czy sportowych lotów dronem. Od 1 lipca każdy zarejestrowany użytkownik drona, będzie zobligowany przejść szkolenie, choćby on-line, by móc latać bezzałogowym statkiem powietrznym. Z każdym typem operacji będą wiązać się określone wymagania nałożone na pilota i obowiązkowe szkolenia. To nie dziwi, bowiem zainteresowanie technologią dronową stale rośnie. Podobnie jak liczba użytkowników dronów i firm, wykorzystujących bezzałogowce w swojej działalności gospodarczej. Jeszcze w 2013 roku wydano mniej niż 10 świadectw kwalifikacji do legalnego użytkowania drona w celach innych niż rekreacyjne i sportowe. W kolejnych latach ich przybywało, by w połowie 2018 r. wynieść około 7 000! Konkurencja na rynku wciąż rośnie w rekordowym tempie.
Prawo jazdy na drona będzie musiał posiadać każdy pilot
Nowe przepisy pomogą zapewnić stałe wysokie bezpieczeństwo w lotnictwie, zapobiec sytuacjom naruszania prywatności osób postronnych i zdarzeniom im zagrażającym. Zniesiony będzie dotychczasowy podział na operacje rekreacyjne i sportowe oraz w celach innych niż rekreacyjne i sportowe (“komercyjne”). Zastąpi go nowy podział na trzy podstawowe rodzaje operacji:
- operacje w kategorii otwartej – to operacje w zasięgu wzroku (VLOS), dla dronów o masie do 25 kg i lotów do 120 m wysokości. Nie wymagają zezwolenia. Prawdopodobne, że dla tej kategorii lotów bezzałogowcami wystarczające będą egzaminy i szkolenia on-line bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie. Kategoria otwarta zawiera podkategorie dotyczące: lotów nad ludźmi (A1), lotów blisko ludzi (A2), lotów z dala od ludzi (A3) oraz dzieli drony na klasy.
- operacje w kategorii szczególnej – to te, które nie mieszczą się w klasyfikacji operacji w kategorii otwartej. Kategoria obejmuje loty VLOS i loty poza zasięgiem wzroku (BVLOS) wymagające zezwolenia od właściwego organu, bowiem ryzyko, jakie z sobą niosą jest większe dla osób trzecich niż w przypadku operacji w kategorii otwartej.
- operacje w kategorii certyfikowanej – to operacje VLOS i BVLOS wymagające certyfikacji drona i certyfikacji operatora, a nawet w określonych operacjach – uzyskania licencji przez pilota bezzałogowca. Obostrzenia wynikają z faktu, że operacje związane są z wysokim ryzykiem dla osób postronnych.
Pilot BSP a nie operator drona
Zgodnie z rozporządzeniami unijnymi ten, który pilotuje drona, to pilot. Miano “operatora” przypisane jest osobie prawnej lub fizycznej (np. firmie), która wykorzystuje przynajmniej jeden bezzałogowy statek powietrzny i w tym celu zatrudnia pilota.
Dotychczasowe świadectwa kwalifikacji UAVO od 1 lipca 2020 r. będą zastępowane certyfikatami kompetencji pilota BSP. Jednak dla “starych” uprawnień przewidziano okres przejściowy – wydane już świadectwa zachowają ważność do 1 lipca 2021 r., do tego dnia także państwa członkowskie dokonają konwersji istniejących uprawnień. Jeśli operator będzie tego chciał, właściwy organ powinien przekonwertować jego świadectwo na certyfikat kompetencji pilota BSP.
Ujednolicenie wymogów dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych wiązać się będzie z wzajemnym uznawaniem certyfikatów kompetencji pilota BPS we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Uwaga!
21 kwietnia 2020 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował o przesunięciu terminu wejścia w życie ww. przepisów zgodnych z rozporządzeniem Komisji UE. Dronowe przepisy unijne mają być stosowane nie od 1 lipca 2020 r., lecz od 1 stycznia 2020 r. Przyczyną zmian jest panująca epidemia COVID-19.