Gdzie można latać dronem, a gdzie latanie jest zabronione?
Gdzie można latać dronem, a gdzie latanie jest zabronione? Słyszeliście może o 44-letnim mężczyźnie z Czeladzi, który latał dronem nad Pienińskim Parkiem Narodowym? Ten lot kosztował go 1000 zł, które musi przeznaczyć na cele charytatywne oraz 170 zł na pokrycie kosztów postępowania. Loty bezzałogowcami w naszej rodzimej przestrzeni powietrznej to nie jest takie hop-siup. Zatem gdzie można bezpiecznie latać dronem i jak się do tego ustosunkowuje prawo? Zapraszamy do lektury.
Jak zauważyliście, świat idzie z postępem, a świat dronów idzie z postępem do kwadratu. Co chwilę słyszymy doniesienia o nowych, często niecodziennych zastosowaniach bezzałogowych statków powietrznych w rożnych sferach życia i techniki. Z jednej strony dron, to efektowna i latająca zabawka, z drugiej urządzenie, które może stwarzać zagrożenie. Początkowo przepisy dotyczące bezzałogowców nie były tak sformalizowane jak obecnie, a miejsca, w których można było bezpiecznie, bez obawy o uszczuplenie portfela, latać były znacznie szerzej rozumiane. Jednak każdy kij ma dwa końce, a medal dwie strony. Dron równie dobrze mógł naruszyć czyjąś prywatność, jak również sparaliżować wielkie lotniska. Każdy z nas z łatwością przytoczyłby kilka przykładów za i przeciw. Na szczęście takie incydenty, mamy nadzieję, już za nami. Warto więc zwrócić uwagę na to, gdzie można latać dronem, a gdzie latanie jest zabronione.
Drony można podzielić wg najróżniejszych kryteriów m.in. ze względu na ich wykorzystanie. W tej klasyfikacji wyróżniamy drony użytkowane komercyjnie, jak i niekomercyjnie, rekreacyjnie. Niewątpliwie na każdym kroku można zaobserwować wzrost świadomości prawnej użytkowników dronów. Wszystkie te przytoczone przez nas przykłady złożyły się na to, by jasno i wyraźnie określić przepisy określające wszystkie aspekty dotyczące bezzałogowych statków powietrznych.
Gdzie nie można latać?
W Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 roku określono obszary, na których obowiązuje bezwzględny zakaz poruszania się dronami.
Wykonywać lotów dronem nie można na terenie parków narodowych, kopalń, czy też zakładów produkujących uzbrojenie oraz sprzęt wojskowy. Zabrania się także lotów nad bankami przechowującymi duże ilości pieniędzy, elektrowniami, ciepłowniami, ujęciami wody, wodociągami oraz oczyszczalniami ścieków. Bezwzględny zakaz obowiązuje również w przestrzeni portów lotniczych, jak i morskich.
Drony nie powinny się znajdować nad obiektami oraz urządzeniami telekomunikacyjnymi, pocztowymi, telewizyjnymi, radiowymi, a także w tych miejscach, gdzie produkowane są materiały jądrowe.
Warto podkreślić, iż w wykazie miejsc zakazanych dla dronów są jeszcze m.in. muzea, archiwa państwowe oraz obiekty, w których znajdują się dobra kultury narodowej.
Gdzie można latać?
Dozwolone są loty dronem w zasięgu wzroku, czyli tzw. VLOS. Przepisy wyróżniają dwa typy bezzałogowców. Pierwsze z nich to urządzenia ważące więcej nież 600 g, a drugie to te, których masa własna wynosi mniej niż 600 g.
Używając tych pierwszych, cięższych należy pamiętać o przestrzeganiu odpowiednich odległości, które określone są w rozporządzeniu. 100 metrów od zabudować oraz 30 metrów od ludzi, pojazdów oraz obiektów, które nie są w dyspozycji lub kontroli operatora. Od dronów, których masa własna nie przekracza 600 g nie wymaga się zachowania tych odległości.
Warto wiedzieć, że Polskę podzielono na strefy. W tych strefach loty bezzałogowcami są dopuszczalne, bądź też nie. W większości z nich wymaga się specjalnych zezwoleń. Wydawane są one przez zarządcę danej strefy. Obszar parku narodowego również znajduje się w jednej z takich stref.
Stałe struktury przestrzeni
- P (Prohibited) – są to strefy, w których obowiązuje zakaz wykonywania lotów. Znajdują się w nich obiekty o znaczeniu strategicznym lub obiekty takie, jak elektrownie, czy zakłady chemiczne. Uszkodzenie tych obiektów mogłoby być tragiczne w skutkach.
- R (Restricted)- w tych strefach ruch jest ograniczony. Obejmują one m.in. parki narodowe.
- CTR (Controlled Zone) oraz MCTR (MilitaryControlled Zone) – są to strefy kontrolowane lotnisk cywilnych oraz wojskowych.
- TMA (Terminal Manoeuvring Area) oraz MTMA (MilitaryTerminal Manoeuvring Area) – są to rejony kontrolowane lotnisk cywilnych i wojskowych
- AFIS (Aerodrome Flight Information Service) – lotniskowa służba informacji powietrznej
- ATM (Air Traffic Management) – system zarządzania ruchem lotniczym
- RMZ – jest to strefa, w której obowiązuje łączność radiowa
- ATZ (Aerodrome Traffic Zone) – strefa ruchu lotniskowego
- TWR (Tower) – kontrola lotniska
Obszerne wyjaśnienie poszczególnych skrótów można znaleźć po tym adresem
Jeden komentarz