Już niedługo obowiązkowa rejestracja i certyfikacja bezzałogowych statków powietrznych
Już niedługo obowiązkowa rejestracja i certyfikacja bezzałogowych statków powietrznych. 11 września niewątpliwie kojarzony jest z tragicznymi wydarzeniami, które miały miejsce w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku. Od bieżącego roku powiązań tej daty z lotnictwem będzie jeszcze więcej. Na oficjalnej stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego możemy przeczytać obszerną informację, dotyczącą planowanych przez Komisję Europejską zmian. Od 11 września zaczną obowiązywać nowe przepisy unijne, których regulacja będzie miała charakter międzynarodowy. Wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (New Basic Regulation), które dotyczyć będzie ujednolicenia przepisów lotnictwa cywilnego na terenie całej Unii Europejskiej oraz utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego. Rozporządzenie to uchyli obowiązujące Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2016/2008. Zmiany w szczególności będą istotne dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych.
Celem Rozporządzenia New Basic Regulation, w skrócie NBR, jest znormalizowanie przepisów związanych z użytkowaniem bezzałogowych statków powietrznych we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Oznacza to, że operatorzy dronów m.in. uzyskają możliwość wykonywania operacji lotniczych poza granicami państwa, w którym zdobyli uprawnienia pilotażu. Rozporządzenie ma na celu nie tylko regulację wymogów z zakresu projektowania, czy produkcji dronów, ale również ich obsługi technicznej, rejestracji, oznakowania, oraz użytkowania.
Bardzo ważną kwestią, którą zawiera NBR jest niewątpliwie obowiązek rejestracji oraz certyfikacji bezzałogowych statków powietrznych. Szczegóły dotyczące certyfikacji i rejestracji dronów zostaną zawarte w rozporządzeniu wykonawczym oraz rozporządzeniu delegowanym. Znajdą się w nich regulacje dotyczące certyfikacji oraz rejestracji bezzałogowych statków powietrznych, a także zasady wykonywania lotów oraz przeprowadzania szkoleń. Nie jest jeszcze znana oficjalna treść wspomnianych rozporządzeń, ponieważ Komisja Europejska oraz przedstawiciele państw członkowskich Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w tym Polska, w dalszym ciągu ustalają wszystkie szczegóły.
Już niedługo obowiązkowa rejestracja i certyfikacja bezzałogowych statków powietrznych
Kolejną ważną zmianą będzie podział operacji wykonywanych za pomocą dronów. Jest to w szczególności problematyczna sprawa dla polskich operatorów, bowiem w naszym kraju dotychczas obowiązywał nieco inny ich podział. W najnowszym rozporządzaniu operacje zostały podzielone na trzy kategorie:
- otwarta – ta kategoria będzie składać się z pięciu klas, które zostaną oznaczone symbolami od C0 do C4. Przydział do danej klasy będzie odbywał się na podstawie danych takich jak: masa i wygląd drona, prędkość oraz maksymalna wysokość lotu, zastosowane napięcie, wyposażenie w systemy bezpieczeństwa (np. follow me, e-ID), poziom emitowanego hałasu, czy też fakt posiadania odpowiedniego oświetlenia, które umożliwia latanie zarówno w dzień, jak i w nocy. Każdej z klas zostaną przypisane poszczególne operacje, które będą mogły być wykonywane. Zabronione jednak będzie wykonywanie operacji nad skupiskiem ludzi. Zakaz ten będzie obowiązywał niezależnie od masy drona. Zostanie także poszerzona grupa osób, która będzie zobligowana odbycia obowiązkowych szkoleń zarówno teoretycznych, jak i praktycznych,
- specjalna – w tej kategorii będą odbywać się operacje z wykorzystaniem specjalistycznych bezzałogowych statków powietrznych. Scenariusze lotów muszą być jednak wcześniej określone oraz zatwierdzone przez nadzór lotniczy
- certyfikowana – ta kategoria jest zarezerwowana dla wysokozaawansowanych dronów oraz bardzo skomplikowanych scenariuszach zaplanowanych operacji.
Kolejną ważną kwestią płynącą z nowego rozporządzenia jest wprowadzenie Light UAS Operator Certificate (LUC). Co to oznacza? Po pierwsze to, że o LUC będzie mogła występować każda osoba prawna. Po drugie dla posiadacza LUC nie będzie konieczności ubiegania się za każdym razem o autoryzację operacji przez ograny nadzorcze, takie jak Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Już niedługo obowiązkowa rejestracja i certyfikacja bezzałogowych statków powietrznych
Jakie jeszcze nowości Komisja Europejska przygotowała dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych? Obowiązkową rejestrację operatorów dronów. Rejestracja ta będzie obowiązkowa dla wszystkich operatorów, których masa urządzenia przekracza 250g. Czyli de facto większość użytkowników bezzałogowców będzie musiało poddać się rejestracji. Każdy operator otrzyma indywidualny numer rejestracyjny, który będzie się składał z dwóch liter oznaczających państwo, w którym dokonano rejestracji, oraz ośmiu cyfr. Cała procedura ma odbywać się elektronicznie. Dostęp do informacji zawartych w systemie rejestracji będą miały inne nadzory lotnicze oraz np. policja. Jakie informacje znajdą się w rejestrze? Imię i nazwisko operatora, adres zamieszkania operatora lub siedziba firmy, adres e-mail lub numer telefonu, a także deklaracja potwierdzająca uzyskanie przez wszystkich pilotów wymaganego poziomu umiejętności.
Dobra, tyle nowinek przed nami, ale co na przykład z obecnymi posiadanymi uprawnieniami? UAVO, VLOS, czy BVLOS? Urząd Lotnictwa Cywilnego zobowiązany będzie do zmienienia obecnych uprawnień na uprawnienia europejskie. Nie jest jednak jeszcze znana informacja, czy obejdzie się bez uczestnictwa w dodatkowych kursach uzupełniających.
Jedno jest pewne, zmiany są nieuniknione. 11 września coraz bliżej, więc pozostaje mentalnie nastawić się na nowości, które czekają operatorów dronów, jak i uważnie śledzić poczynania Komisji Unii Europejskiej w tym temacie.