Aerobits zwyciężył w konkursie Galileo Masters 2016
Aerobits zwyciężył w konkursie Galileo Masters 2016. W polskiej edycji Galileo Masters główną nagrodę przyznano systemowi Aerobits. Zabezpiecza on lotnictwo przed kolizjami. System Aerobits odpowiedzialny jest za zapewnienie bezpiecznej separacji pomiędzy dronami, a załogowymi statkami powietrznymi. W niedalekiej przyszłości ta technologia ma zapewnić bezpieczeństwo w lotnictwie przed możliwymi kolizjami.
Na czym polega opracowana technologia Aerobits?
Pomysłodawcy i wykonawcy projektu opracowali zintegrowaną technologię, która umożliwia bezpieczne wspólne korzystanie z przestrzeni powietrznej. Wspólne, ponieważ mogą z niej korzystać zarówno załogowe statki powietrzne, jak i bezzałogowce.
– Nasze działania miały początkowo charakter badawczy i były dedykowane do zastosowań wewnętrznych. Kiedy pojawiły się pierwsze publiczne debaty na temat konieczności wprowadzenia systemów antykolizyjnych dla dronów my dysponowaliśmy już działającym prototypem. Decydującym impulsem do dalszych prac były jednak wypowiedzi ekspertów, którzy informowali wówczas o braku dostępu do takiej technologii. W ten sposób opracowaliśmy nowe moduły, które na powierzchni kilku centymetrów kwadratowych integrowały lotniczą technologię ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) oraz technologię precyzyjnego pozycjonowania satelitarnego multi-GNSS (Global Navigation Satellite System). – zaznaczył dr Rafał Osypiuk, który jest pomysłodawcą projektu.
Projekt swoją premierę miał na międzynarodowych targach lotniczych ILA Berlin AirShow. Wydarzenie to miało miejsce w czerwcu 2016 roku. Łatwo jest się domyślić, że projekt naukowców cieszył się ogromnym zainteresowaniem zarówno w gronie producentów bezzałogowych statków powietrznych, jak również wśród różnych organizacji i instytucji związanych z kształtowaniem prawa lotniczego w Unii Europejskiej.
Warto podkreślić, że projekt został stworzony na jednej z polskich uczelni. Jesteśmy dumni, że na uczelniach w naszym kraju powstają projekty, które z powodzeniem można wdrażać na rynek. Co więcej, organizator polskiej edycji Galileo Masters Krzysztof Kanawka podkreśl, że w porównaniu do innych zgłoszeń projekt Aerobits ma za sobą kilka lat znaczących prac badawczo-rozwojowych, jak również kilka zintegrowanych oraz przetestowanych prototypów. Świadczy to o bardzo wysokim poziomie zaawansowania technologicznego.
Zespół Aerobits nie spoczywa na laurach i pracuje nad kolejnym, znaczącym dla lotnictwa, projektem. Polscy naukowcy planują wprowadzenie tego systemu na rynek już w 2017. Projekt zakłada stworzenie bazy do wytwarzania subminiaturowych systemów antykolizyjnych o skalowalnej funkcjonalności.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne doniesienia o Aerobits. Coś czujemy, że jeszcze nie raz nas zaskoczą.
2 komentarze